Der er et eller andet ved klassisk litteratur, som drager
mig. Måske bare den gode gamle flokmentalitet, som gør at jeg har lyst til at
læse alle de bøger, som andre roser til skyerne.
Jeg har da også læst et par klassikere efterhånden, men det
er ikke de bøger, jeg får læst flest af. Jeg går tit død i langsom handling og
gammeldags sprog, og så stopper den der.
Det har jeg det egentlig også fint med, for som jeg skrev i
indlægget her, så gider jeg ikke at kæmpe mig igennem en bog bare for at gøre
det.
På den anden side har jeg også haft nogle fantastiske
læseoplevelser i den klassiske litteratur. Jeg har læst værker, hvor jeg
virkelig kan forstå deres klassikerstatus, og hvor jeg selv har istemt mig
koret af begejstrede læsere. Det gælder for eksempel Den store Gatsby af F. Scott Fitzgerald og Den afrikanske farm af Karen Blixen.
Men i dagens blogindlæg skal det altså handle om de bøger,
som jeg endnu ikke har læst. Fristende klassiske romaner, som venter på at møde
mit blik og se, om vi er et match.
Here goes (i tilfældig rækkefølge):
1) 1984 af George Orwell
Bogen her blev genudgivet for nyligt, og den har været alle
steder, synes jeg. Der er rigtig mange, der har anbefalet den, og jeg kan
forstå, at den skulle være en af de mere letlæselige klassikere, hvilket er et
stort plus i min bog.
1984 handler om et dystopisk London, hvor en totalitær
regering overvåger alle byens borgere og holder dem i kort snor. Ministeriet
for Sandhed og Tankepolitiet er reelle institutioner, og allerede der er jeg
nysgerrig. Og så er der en kærlighedshistorie, som også lyder vældig
interessant; embedsmanden Winston Smith bliver forelsket og indser, at livet
kan leves på en helt anden måde.
Den lyder altså virkelig god, synes jeg.
2) David Copperfield af Charles Dickens
Den her drages jeg primært af, fordi jeg som ung så filmen
Borte med blæsten et utal af gange, og her læser damerne David Copperfield,
mens mændene er ude for at redde Scarletts ære. Jeg kan stadig huske den første
sætning ”Chapter one: I am born”.
Den sætning har simpelthen sat sig fast i min hjerne, og
derfor bliver jeg ved med at cirkle om bogen her, som altså handler om drengen
David Copperfield, der skal så grueligt meget igennem, før han finder ro i
livet.
Jeg har aldrig læst noget af Charles Dickens, og jeg frygter, at det bliver for tungt. Men jeg må nok hellere give bogen her en chance en dag, om ikke andet så for at få den ud af systemet :-)
3) Arsène Lupin af Maurice Leblanc
Denne bog er en af de nyere tilføjelser på min liste, for
den havde jeg aldrig hørt om, før jeg så Netflix-serien Lupin, som altså er
stærkt inspireret af bogen her.
Arsène Lupin – gentlemantyv er en fransk klassiker med ni
separate historier om den charmerende mestertyv, der gang på gang fupper
politiet med sine snedige og gennemtænkte planer. Serien blev skabt som et
modstykke til den britiske detektivhistorie om Sherlock Holmes, og selvom jeg
heller aldrig har læst Sherlock Holmes, så tænker jeg, at det godt kunne være
noget for mig.
Måske er jeg blevet forblændet af tv-serien, men jeg tror,
jeg vil give bogen her et skud.
4) Den gamle mand og havet af Ernest Hemingway
Jeg har aldrig læst noget af Hemingway, men jeg tænker, at
denne kunne være en god start, eftersom det er hans mest berømte og
prisbelønnede værk.
Bogen handler om en gammel cubansk fisker, der heroisk
kæmper mod naturen i sin stræben efter at fange en af Golfstrømmens helt store
fisk. Et temmelig simpelt plot, som jeg er ret interesseret i at se blive
foldet ud.
5) Mrs. Dalloway af Virginia Woolf
Jeg læste Timerne af Michael Cunningham for en del år siden
og satte derefter Mrs. Dalloway af Virginia Woolf på læselisten.
Jeg har aldrig fået den læst, men den lyder virkelig god, så
den burde få en chance.
Bogen handler om den britiske overklassekvinde Clarissa
Dalloway, der skal købe blomster til aftenens selskab. Mens læseren følger
hendes forberedelser, drysses der tanker ud omkring ungdommen og de valg, der
ikke blev taget.
6) Anna Karenina af Lev Tolstoj
Den her har jeg stående på min reol, men den har desværre
stået der i mange år uden at blive læst.
Jeg læste Idioten af Fjodor Dostojevskij for en del år
siden, og den var simpelthen så tung. Jeg kæmpede for at finde rundt i alle de
russiske navne og kaldenavne, og jeg tror faktisk kun, at jeg blev færdig,
fordi jeg sad på en 30 timers bustur gennem Andesbjergene med begrænset
underholdning ved hånden.
Men altså. Anna Karenina fremhæves jo som et episk og
tryllebindende kærlighedsdrama, hvilket gør mig nysgerrig på at læse den. Jeg
har også Krig og fred af samme forfatter stående på hylden, men det er bogen
her, jeg er mest draget af.
Har du mon læst nogle af bøgerne på listen? Eller er der
andre klassiske værker, som du kan anbefale?